Waarom het geven van cadeaus aan klanten belangrijk is

Het geven van cadeaus aan je klanten; nog niet elk bedrijf denkt eraan. Door het geven van geschenken aan je klanten zorg je voor klantenbinding. En ondanks je de cadeautjes gratis weggeeft, zal je niet snel verlies maken aan het juiste geschenkje. Er zijn nog meer redenen waarom je cadeautjes zou moeten geven aan je klanten. Ontdek het in dit artikel.

Wat is klantenbinding?

Eerst is het handig om te weten wat klantenbinding nou precies is. Klantenbinding is een strategie waarmee je het behouden en vasthouden van bestaande klanten stimuleert. Op die manier ben je dus ook bezig met je bestaande klanten. Het kost bedrijven vijf keer zo veel tijd en moeite om een nieuwe klant te trekken tegenover het behouden van bestaande klanten. Daarom is klantenbinding zo belangrijk. Voor klantenbinding zijn er verschillende activiteiten, tactieken en strategieën om klanten te behouden.

3 redenen om cadeautjes te geven aan je klanten

  1. Het toont interesse in je klanten,

Als jij een cadeau geeft aan je klant en je die afstemt op hun persoonlijke interesses, voelen ze zich extra speciaal, gezien en begrepen. Ook wekt dit vertrouwen bij de klant, waardoor ze nog meer betrokken raken met jouw bedrijf.

  1. Mensen doen graag iets voor je terug,

Wanneer klanten een leuk cadeau krijgen, willen de klanten graag iets voor je terug doen. In het brein van de klant ontstaat een positief gevoel over je organisatie. Ze willen dus iets terug geven, dus steunen ze jou graag met bijvoorbeeld een nieuwe aankoop.

  1. Je bouwt een goede relatie op.

Het geven van een geschenk aan je klanten heet ook wel relatiegeschenk. Met een goed geschenk kun je goede relaties opbouwen met de klant. Vooral als er veel concurrentie is op een markt, is dit belangrijk. Relatiegeschenken onderscheiden je van de concurrentie. Mensen doen graag zaken met mensen die ze kennen en kunnen vertrouwen.

Het leuke van cadeaus geven aan je klanten

Na wat redenen genoemd te hebben over waarom je cadeaus zou geven aan klanten, blijft het natuurlijk ook leuk om geschenken te geven. Er is tegenwoordig van alles mogelijk om te geven. Zo kan je heel goed rekening houden met de missie en visie van jou bedrijf. Wees lekker origineel met geschenken, zodat dit je ook onderscheidt van de concurrentie. Het team van Aanhuisbox.nl denkt hierin graag met je mee voor geschenken op maat. Kiezen uit een voorselectie die wij al hebben gemaakt kan natuurlijk ook.